روزنامه دنیای اقتصاد: در حال حاضر نزدیك به 10 شركت فعال و نیمه فعال خودروساز چینی در ایران حضور دارند و محصولات تولیدی آنها نیز شامل چندین مدل سواری، وانت و خودروی سنگین می‌شود.

ده سال پیش و زمانی‌كه چینی‌ها با خودرویی كوچك به ایران آمدند تا فعالیت خودروسازی خود را از جنوب شرقی كشور آغاز كنند كسی فكرش را نمی‌كرد امروز آنها برنامه به دست آوردن 15 درصد از بازار خودروی ایران را داشته باشند.

اگرچه با وجود رشدی كه تولیدات چینی طی 10سال گذشته در كشور داشته‌اند، آنها تنها نزدیك به 8 درصد از بازار خودروی كشور را پوشش می‌دهند، اما آخرین آمار از تولیدات خودروسازان چینی در 4 ماه گذشته نشان می‌دهد خودروهای سواری چینی مونتاژی، ركوددار افزایش تولید خودروهای سواری در كشور بوده‌اند.

سوال اصلی در رابطه با فعالیت چینی‌ها در صنعت خودروی كشور این است كه دلیل افزایش خودروهای چینی در ایران چیست این سوال در شرایطی مطرح است که خبرگزاری فرانسه طی هفته جاری اعلام کرد که در چین تنها یک چهارم خریداران خودروهای داخلی را انتخاب می‌کنند.

 سوال دیگری كه  در این رابطه  مهم به‌نظر می‌رسد این است که با توجه به نگاه منفی كه همواره نسبت به كالاهای چینی در میان مشتریان وجود داشته، شركت‌های خودروساز چینی چگونه توانستند بر این نگاه منفی غلبه كنند و محصولات خود را در میان مشتریان ایرانی توسعه دهند؟

سوالاتی كه در بالا عنوان شد، در حالی مطرح است كه خودروسازان چینی نه تنها در بخش خصوصی كشور حضور پررنگی دارند بلكه رد پای آنها در شركت‌های خودروسازی بزرگ كشور نیز به وضوح مشاهده می‌شود. اگرچه حضور همه‌جانبه چینی‌ها در صنعت خودروی كشور تا میزان زیادی مدیون تحریم‌های اعمال شده علیه صنعت خودروی كشور از سوی غرب است، اما نمی‌توان تنها عوامل بیرونی را دلیلی بر رشد چینی‌ها در بازار و صنعت خودروی كشور دانست.

كارشناسان عقیده دارند عوامل داخلی متعدد دیگری در كنار تحریم‌های غرب علیه صنعت خودروی كشور، باعث رو آوردن بخشی از مشتریان بازار خودرو به محصولات چشم‌بادامی‌ها و در نهایت رشد آنها در كشور شده است.

با نگاهی به رفتار مشتریان در برخورد با چینی‌های بازار، می‌توان متوجه شد كه گرایش به این محصولات كه زمانی به‌دلیل «چینی» بودن از اقبال خاصی برخوردار نبودند، تا حدود زیادی به نوع برخورد خودروسازان با مشتریان طی سال‌های اخیر نیز بازمی‌گردد.

به عقیده كارشناسان تسلط بی‌چون ‌و چرای خودروسازان بزرگ كشور بر بازار داخلی و عرضه محصولاتی بدون تنوع، یكی از دلایل اصلی استقبال مشتریان از هر خودروی جدید است؛ فرقی ندارد این محصول چینی باشد یا از كشوری دیگر.